Vlaanderen laten uitgroeien tot een internationale topbestemming voor meetings en congressen, dat is één van de belangrijkste doelen van Toerisme Vlaanderen. Naast de reguliere kwaliteit en dienstverlening van onze meetingindustrie, zijn er ook bijkomende maatschappelijke uitdagingen waar we een antwoord op moeten kunnen bieden. De toegankelijkheid van de congreslocaties is daar zeker één van. Om de toegankelijkheid van een venue onder de loop te nemen, wordt er gefocust op twee grote toegankelijkheidsprincipes: Universal Design en de keten van toegankelijkheid.

Het Universal Design-principe is streven naar een slimme aanpak die een zo groot en divers mogelijke groep van deelnemers ondersteunt en tevreden stemt. De geleverde inspanningen op het vlak van toegankelijkheid komen niet alleen klanten met een beperking ten goede, maar ook eigen (of extern) personeel, zwangere vrouwen, …

 De keten van toegankelijkheid verwijst naar de samenhang van verschillende aspecten. Niet alleen de infrastructurele kant is belangrijk, maar ook goede communicatie, klantvriendelijkheid, logische signalisatie, …

Het label toegankelijke meetinginfrastructuur

Een meetinglocatie kan zich onderscheiden en certifiëren met het beschermde label ‘toegankelijke meetinginfrastructuur’. 

Het label, dat in drie niveaus bestaat, garandeert aan organisatoren van meetings en congressen dat jouw gebouw toegankelijk is voor iedereen. Het label bevat namelijk niet alleen criteria voor rolstoelgebruikers, maar ook voor mensen met een auditieve of visuele beperking. 

  • M: basistoegankelijk: wat extra hulp en inspanning kan nodig zijn
  • M+: goed toegankelijk 
  • M++: uitstekend toegankelijk 

Het label toont in één oogopslag waaraan je klant zich mag verwachten. Voor mensen met een beperking is zulke informatie doorslaggevend om al dan niet aan een congres of meeting deel te nemen.

Bron: Toerisme Vlaanderen: Toegankelijke Meetings en congressen - een checklist

 
 

Thor Central is een Flanders heritage venue

 

Sedert 26 februari 2019 is Thor Central een  ‘Flanders heritage venue’. Toerisme Vlaanderen creëert met dit label een netwerk van inspirerende meetinglocaties en wenst hiermee het toerisme in Vlaanderen verder uit te bouwen en internationaal te promoten. Vlaanderen wil de komende jaren nog meer internationale congressen aantrekken en de ‘Flanders heritage venues’ spelen daarin een hoofdrol. Zij zijn de blikvangers waarmee Vlaanderen zich internationaal promoot als congresbestemming.